Thursday 9 August 2018

Kenapa Terjadinya Jerawat? Dan Cara Mengatasi Masalah Jerawat


                      KENAPA TERJADINYA JERAWAT? BAGAIMANA CARA                         MENGATASI MASALAH JERAWAT DENGAN PANTAS?

Boleh dikatakan isu masalah jerawat ini bukan sahaja dialami oleh remaja malah orang dewasa juga mengalaminya, lelaki mahupun wanita. Mesti ramai yang mengidamkan muka yang flawless dan glowing. Nur akan terangkan sedikit tentang jerawat dan cara atasinya.

 Apa itu jerawat? 

 Jerawat adalah gangguan pada kulit yang terjadi ketika minyak dan sel kulit mati menyumbat pori-pori. Permasalahan jerawat selalu nya berbeza-beza, ada yang ditumbuhi benjolan kecil kemerahan atau yang teruk akan membengkang dan bernanah.

Gangguan kulit ni, biasa terdapat di bahagian tubuh yang banyak kelenjar minyak iaitu di bahagian wajah, leher, dada, belakang badan dan punggung. Pada dasarnya jerawat bukan nya sakit yang berbahaya.

Tetapi jika tidak ditangani dengan baik boleh menyebabkan komedo (bintik hitam). Malah jerawat juga dapat meninggalkan bekas-bekas luka (jaringan parut) akibat penyembuhan jerawat yang tidak sempurna.

Kenapa / faktor terjadinya jerawat? 

*Hormon -Perubahan hormon pada manusia boleh mengakibatkan perkembangan jerawat. Khususnya saat memasuki usia pubertus dan siklus menstruasi.

*Genetik-Kecenderungan jerawat boleh terjadi dalam keluarga. Misalnya jika, salah satu orang tuanya memiliki masalah jerawat, maka anaknya juga berisiko mengalami jerawat

*Kurangnya kebersihan/Bakteri-Munculnya jerawat apabila tidak dijaga dengan baik. Jarang cuci muka membuatkan timbunan kotoran diwajah menyumbat pori-pori kulit sehingga terjadinya infeksi bakteri kulit.

*Stress-Tekanan hidup berpunca dari masalah keluarga atau pekerjaan juga dapat mengganggu hormon dan menyebabkan munculnya jerawat di permukaan kulit.

*Penggunaan Kosmetik-Penggunaan kosmetik secara berlebihan juga boleh terjadinya jerawat jika tidak dibersihkan secara betul. Sebaiknya pilihla kosmetik yang sesuai dengan jenis kulit.

*Pemakanan-Pemakanan yang tidak dijaga juga boleh menyebabkan terjadinya jerawat seperti makanan yang bergoreng, tinggi kandungan gula ataupun yang berlemak.

*Tangan sering menyentuh wajah-Tangan yang menyentuh muka untuk memicit jerawat juga boleh menyebabkan timbulnya jerawat. Kerana terdapatnya bakteri dan kuman pada tangan kita.

Bagaimana cara mengatasi masalah jerawat?

1) ESP
Esp merupakan produk protein yang berkualiti tinggi yang diperbuat daripada tumbuh-tumbuhan. Mempunyai 22 jenis asid amino yang sesuai untuk semua peringkat usia. rendah lemak, rendah kolestrol dan mudah diserap oleh tubuh.

Esp merupakan produk yang bagus untuk menjadikan kulit cantik, lebih anjal, berseri, sihat dan cergas kerana mempunyai 9 asid amino yang membantu untuk kekal cantik dan muda. Ia merupakan soya non-GMO yang dihasilkan tanpa unsur toksin.

2) VITAMIN C

Vitamin C diformulasikan dalam bentuk sustained-release yang bermaksud vitamin c akan dilepaskan secara berperingkat setiap jam didalam tubuh badan kita selama 5 jam tanpa henti. Ia adalah vitamin c semulajadi tanpa perasa dan tanpa pewarna tiruan.

Pengambilan vitamin c secara berterusan membantu mencerahkan kulit wajah yang kusam dan tona tidak sekata. Ia juga bertindak sebagai anti-pigmen iaitu mencegah daripada pembentukan pigmen yang boleh mengakibatkan jeragat terbentuk di wajah.

3-VITAMIN E COMPLEX

Vitamin E Complex mengandungi vitamin E (d-alfa tocopheryl) asli dari minyak sayuran yang lengkap dengan selenium. Digabungkan dengan 8 jenis vitamin (alpa,beta,game,delta).
Membantu menghilangkan parut, jerawat, jeragat dan tompok hitam.

4- B COMPLEX
B complex mengandungi 8 jenis vitamin B (B1,B2,B3,B6,B12,biotin,asid pantotenik dan asid folik) bagi membantu kesihatan yang baik. Ia juga membantu mendapatkan ton warna kulit yang sekata, meningkatkan seri wajah dan mengurangkan stress.

Antara Testimoni yang telah menggunakan Set Jerawat Shaklee


Jika ada sebarang pertanyaan atau berminat untuk mencuba set jerawat shaklee ni, boleh hubungi Nur di talian :-
                           Whatsapp / Call : 018-7726988 
                                  fb : Nur farihah II 
          ATAU layari :  www.nurfarihahaz89.blogspot.com


                              Cod sekitar : Ipoh, Gopeng, Kampar, Chemor, Batu Gajah

 

No comments:

Kenapa protein berasaskan tumbuhan menjadi pilihan yang lebih baik

                               KENAPA PROTEIN BERASASKAN TUMBUHAN MENJADI                                                         PILIHAN  ...